14 stycznia 2012

średnie zarobki i emerytury w krajach UE w 2011

dane: Eurostat; źródło foto:powrotnik.eu
Powszechna jest opinia, że mieszkańcy krajów Europy Południowej żyją biedniej, niż obywatele krajów Europy Północnej. Polacy są biedniejsi od mieszkańców Europy Południowej.
Według danych Eurostatu, średnia płaca w 2010 roku we Włoszech wynosiła 1531 euro, w Hiszpanii 1321, w Grecji 935, w Portugalii 905, a w Polsce 461 euro. Polak zarabiał 4 razy mniej niż Włoch, trzy razy mniej niż Hiszpan i dwa razy mniej niż Grek i Portugalczyk.

Minimalna emerytura w 2010 roku wynosiła: w Hiszpanii 601 euro, we Włoszech 506, w Grecji 496, w Portugalii 419, a w Polsce 164 euro. Polski emeryt otrzymywał świadczenie pond trzy razy niższe niż Hiszpan i Włoch, oraz pond dwa razy niższe niż Grek i Portugalczyk.
Relatywnie niskie dochody Polaków łagodził niższy niż w innych krajach poziom cen. We Włoszech ceny kształtowały się na poziomie 104% średniej unijnej, w Hiszpanii stanowiły one 97% średniej unijnej, w Grecji 95%, w Portugalii 88% a Polsce 62%.
Warunki życia w Polsce systematycznie się poprawiają jednak do osiągnięcia średniej europejskiej jest nam jeszcze ciągle daleko.
D.W.
źródło: www.naszswiat.net 

3 komentarze:

  1. Skąd takie dziwne dane odnośnie Polski? Wg GUS średnia płaca w Polsce to ok.740 Euro.

    OdpowiedzUsuń
  2. witam i pewnie bym sie z Anonimowym zgodzila majac pensje posla ale zwykly obywatel pacujacy uczciwie na pewno zarabia tyle ile napisala wlascicielka tego blogu Ja przepracowalam 27 lat i moja pensja to ok 920-960 zl w zaleznosci od nocy wiec jaka bede miala emerytue ?????? niestety bylam zmuszona wyjechac bo zaczelo brakowac na oplaty

    OdpowiedzUsuń
  3. Kilka lat temu byłem u wnuków na południu Włoch. Znajomy signore wypytywał mnie o wysokość mej emerytury i w jakim zawodzie ją wypracowałem. Gdy mu wyjaśniłem, że mam około 300€/mies. za niebezpieczną pracę, to był wręcz zszokowany mówiąc, że tam u nich za taką pracę miałbym emeryturę nie 300, ale 3000€/mies!
    I to cała skala naszych warunków płacowych i emerytalnych!!!

    OdpowiedzUsuń